w

"Demi Masa, Sesungguhnya Manusia Itu Sentiasa Berada Di dalam Kerugian. Kecuali Orang-orang Beriman dan Beramal Soleh, dan Nasihat-menasihati Supaya Mentaati Kebenaran dan Nasihat-menasihati Supaya Menetapi Kesabaran." (surah Al-Asyr)

Jumaat, 24 Jun 2016

AGEN / STOKIS EMAS DI PERLUKAN....


‍‌‌‌‌‍‍‍‍‍‌🍄‌‌JADI STOKIS APA DAPAT???‍‌‌‌‌‍‍‍‍‍‌🍄‌‌

‍‌‌‌‌‍‍‌‌‌‌‌1. dinar dlm nilai rm1634
‍‌‌‌‌‍‍‌‍‍‌‌2. dpt bonus perkongsian keuntungan RM1500 (rp1+rp2) yg d bayar setiap hari secara ansur2‍‌‌‌‌‍‌‌‌‌‍‌💰‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌‌‍‌💰‌‌
‍‌‌‌‌‍‍‌‍‍‌3. dpt web promosi utk buat bisnes‍‌‌‌‌‍‌‌‌‌‍‌💻‌‌‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‌‌📱‌‌
‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‌4. dpt join seminar n kelas2 secara percuma dll‍‌‌‌‌‌‌‌‍‌
‍‌‌‌‌‍‍‍‌‍‌5. bonus taja,pairing,bonus matching lv1- lv5‍‌‌‌‌‍‌‌‌‌‍‌💰‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌‌‍‌💰‌‌
‍‌‌‌‌‍‍‍‍‍‌‌6. peluang melancung free‍‌‌‌‌‍‍‌‌✈️‌‌‍‌‌‌‌‍‍‌‌✈️‌‌
‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‌🔻‌‌
‍‌‌‌‌‍‍‍‌‍‌‌🌾‌‌Okey..kat situ kita dh dpt RM3134

‍‌‌‌‌‍‍‍‌‍‌‌🌾‌‌Jadinya modal sbnr utk jd ahli hnya RM700

‍‌‌‌‌‍‍‍‌‍‌‌🌾‌‌Dan 2 Dinar tu akan sentiasa naik nilai..

Apa keistimewaan stokis drp ahli‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌‍‌‌‌‌‍‌‌‍‌‌❓‌‌

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt beli emas murah drp ahli..murah sbyk RM2/gram.
Nampak sikit kn tp cuba kira kalo 10g RM20 beza..dah byk beza

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ spread yg lbh kecil berbanding ahli..
hnya 5% .
Ahli biasa 7-8%

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt bonus key in pendaftaran (ahli RM10, stokis RM100)
‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌Bonus key in belian pula RM2 setiap kali ada yg nak membeli. Cnth ahli beli 1g kita akn dpt bonus rm5
‍‌‌‌‌‌‌‍‌‍‌‌🔹‌‌ RM2 sbb harga stokis beza RM2 drp ahli
‍‌‌‌‌‌‌‍‌‍‌‌🔹‌‌RM1 sbb beli 1g, kita dpt repurchase komisyen belian ahli (RM1 utk 1g, beli 5g dpt RM5)
‍‌‌‌‌‌‌‍‌‍‌‌🔹‌‌RM2 lg drp upah key in
(Ahli biasa xdpt coz hnya stokis yg blh buat key in)

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ bonus taja ahli baru..
Level 1 ( ahli rm50, stokis rm400)
Level 2 ( ahli rm10, stokis rm100)

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌akn dpt bonus pairing maximum 70pair/day
1pair=rm30

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ bonus matching pairing jika ahli kita dpt bonus pairing. Dpt shgga 5 level ( 10% 10% 5% 5% 3%) berbanding ahli biasa dpt 2 level shja

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt bonus unilevel sekali sebulan ( utk overall kita dan ahli membeli - 20% drp keseluruhan membeli)

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt bonus matching unilevel (bila ahli kita dpt bonus unilevel) shgga 5 level (20% utk setiap level)

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt bonus personal repurchase setiap kali membeli, rm1 utk 1g. Kalo beli 5g dpt rm5

‍‌‌‌‌‍‍‌‍‌‍‌🌸‌‌ dpt bonus sponsor repurchase bila ahli d bawah membeli..rm1 utk 1g sama mmg ats

‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌
Sgt2 berbaloi keuntungan dgn hnya modal rm900 1x seumur hidup..Mcm2 bonus kita dpt...nmpak sikit tapi hasilnya besar sebenarnya!!
‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌💕‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌💕‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌💕‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌💕‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‍‌💕‌‌‍‌‌‌‌‍‍‍‌‌‍‌🍃‌‌‌‌‍‌‍‍‌


HUBUNGI SAYA
CHE WANN PERUNDING EMAS POWERGOLD
HOTLINE : 018-2838 788 

Ahad, 18 Januari 2015

THIBBUN NABAWI KINI DI TAMAN SRI RAMPAI


PREMIS SEBELAH KLINIK GIGI MELIA

PREMIS WARNA HIJAU, SEBELAH DOBI 24 JAM

NO 32 JALAN MEGAN SETAPAK, TAMAN SRI RAMPAI KL
BILIK RAWATAN YG MENDAMAIKAN...

KINI THIBBUN NABAWI HEALING CENTRE TELAH BERPINDAH KE PREMIS BERALAMAT NO. 32 JALAN MEGAN SETAPAK, TAMAN MEGAN SRI RAMPAI, 53300 KUALA LUMPUR..... UNTUK TEMUJANJI RAWATAN SILA HUBUNGI 017-2979575 ATAU 016-2212499.... BUKA SETIAP HARI JAM 10 PAGI HINGGA 10 MALAM.....

Jumaat, 12 Julai 2013

HIKMAH SUJUD

Sewaktu bersujud, kita berada amat hampir dengan Allah. Katakanlah apa sahaja di dalam hati hajat kita sebagaimana yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. yang biasa memanjangkan sujudnya dengan memperbanyakkan zikir dan doa didalamnya.

Sabda Rasulullah s.a.w. : “Suasana yang paling hampir antara seseorang hamba dengan Tuhannya ialah di kala ia bersujud kerana itu hendaklah kamu memperbanyakkan doa
 di dalamnya.”
Banyak doa yang diamalkan oleh Rasulullah untuk kita ikuti. Salah satunya yang paling baik untuk diamalkan ialah doa yang dibaca sewaktu sujud akhir dalam solat.
“Ya Allah, tambahkanlah bagiku rezeki yang banyak lagi halal, iman yang benar, ilmu yang bermanfaat, kesihatan yang elok, kecerdikan yang tinggi, hati yang bersih dan kejayaan yang besar.”
Semoga dengan mengamalkan doa itu kita mendapat manfaat atau sekurang-kurangnya menjadi cita-cita kita dalam mencari keredhaan Allah dunia dan akhirat.
Banyak kelebihan memanjangkan sujud dan memperbanyakkan doa di dalamnya.
Rasulullah s.a.w. biasa berbuat begitu sehingga pernah para sahabat hairan kerana lamanya baginda bersujud.
Keistimewaan umatnya yang bersujud telah disebut oleh baginda dalam sabdanya yang bermaksud:-
“Tiadalah ada seorang umatku melainkan aku yang akan mengenalinya di hari kiamat”
Mendengar itu para sahabat bertanya: “Bagaimanakah engkau dapat mengenali mereka dalam khalayak ramai wahai Rasulullah?”
Jawab baginda: “Tidakkah engkau melihat seandainya sekumpulan unta dimasuki oleh seekor kuda yang amat hitam, sedang di dalamnya pula terdapat sekor kuda putih bersih, maka adakah engkau tidak dapat mengenalinya?”
Sahabat Menjawab: “Bahkan !” Rasulullah menyambung: “Kerana sesungguhnya pada hari itu kiamat) muka umatku akan putih (berser-seri) disebabkan mereka bersujud (di dunia), segala anggota mereka (terutama anggota wudu’) putih berseri-seri oleh cahaya wudhu’ !!!”
Ahli neraka juga mendapat keselamatan kerana bekas sujudnya. Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:-
“Apabila Allah hendak melimpahkan Rahmat (kebaikan) kepada ahli-ahli neraka yang Dia kehendaki, Dia pun memerintahkan malaikat supaya mengeluarkan orang-orang yang menyembah Allah, lalu mereka dikeluarkan dan mereka dikenali dengan kesan-kesan sujud (di dahi mereka), di mana Allah swt menegah neraka memakan (menghapuskan) bekas-bekas sujud itu, lalu mereka pun keluar dari neraka, maka setiap tubuh anak Adam akan dimakan api neraka selain bekas sujud”
Begitulah Allah memuliakan hamba-Nya yang bersujud. Orang yang sujud mendapat keistimewaannya apatah lagi di dalam sujud itu kita berdoa. Sudah tentu mendapat perhatian yang sewajarnya. Semoga kita akan menjadi hamba yang benar-benar mendapat rahmat.
“Tunjangkanlah resah mu di dada SOLAT, Himpunkan perit mu di genggaman DOA, Tutupi kekecewaan mu dgn keTAQWAan dan Nilaikan kesucian hati mu dengan keIKHLASAN hati.”

12 BARISAN DI PADANG MASYAR...

Suatu ketika, Muadz bin Jabal r.a mengadap Rasulullah s.a.w. dan bertanya, "Wahai Rasulullah, tolong jelaskan kepadaku mengenai firman Allah s.w.t.: Pada sangkakala ditiup, maka kamu sekelian datang berbaris-baris" (Surah an-Naba:18)
Mendengar pertanyaan itu, baginda menangis dan basah pakaian baginda dengan air mata.
Lalu menjawab,
"Wahai Muadz, engkau telah bertanya kepada aku perkara yang amat besar, bahawa umatku akan diiring, dikumpulkan berbaris-baris menjadi 12 barisan, masing-masing dengan pembawaan mereka sendiri.."
Maka dijelaskan oleh Rasulullah S.A.W. 12 barisan tersebut:
BARISAN PERTAMA
Diiringi dari kubur dengan tidak bertangan dan berkaki. Keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih, "Mereka itu adalah orang-orang yang sewaktu hidupnya menyakiti hati tetangganya, maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KEDUA
Diiringi dari kubur berbentuk babi hutan. Datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih, "Mereka itu adalah orang-orang yang diwaktu hidupnya meringan-ringankan solat. Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KETIGA
Mereka berbentuk keldai, sedangkan di dalam perut mereka penuh berisi ular dan kala jengking. "Mereka itu adalah orang-orang yang enggan membayar zakat, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KEEMPAT
Diiringi dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancutan keluar dari mulut mereka. "Mereka itu adalah orang yang berdusta didalam jual beli, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KELIMA
Diiringi dari kubur dengan bau yang lebih busuk daripada bangkai. Ketika itu Allah S.W.T. menurunkan angin sehingga bau busuk itu mengganggu ketenteraman di Padang Mahsyar. "Mereka itu adalah orang-orang yang menyembunyikan perlakuan durhaka, takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula rasa takut kepada Allah S.W.T., maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KEENAM
Diiringi dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah orang yang menjadi saksi palsu,  maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KETUJUH
Diiringi dari kubur tanpa mempunyai lidah, tetapi dari mulut mereka mengalir keluar darah dan nanah. "Mereka itu adalah orang yang enggan memberi kesaksian di atas kebenaran, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KELAPAN
Diiringi dari kubur dengan keadaan terbalik, kepala ke bawah dan kaki ke atas. "Mereka ini adalah orang yang berbuat zina, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KESEMBILAN
Diiringi dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan mata berwarna biru, sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh. "Mereka itu adalah orang yang makan harta anak yatim dengan cara yang tidak sebenarnya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KESEPULUH
Diiringi dari kubur dengan keadaan tubuh mereka penuh dengan penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yang derhaka kepada kedua orang tuanya, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KESEBELAS
Diiringi dari kubur mereka dengan keadaan buta mata-kepala, gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan, bibir mereka melebar sampai ke dada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai keperut mereka dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah orang yang minum arak, maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."
BARISAN KEDUABELAS
Mereka diiring dari kubur dengan wajah yang berseri-seri laksana cahaya bulan purnama. Mereka melalui titian sirat seperti kilat. Maka datanglah suara dari sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan, "Mereka adalah orang yang beramal soleh dan banyak berbuat baik. Mereka menjauhi perbuatan derhaka, mereka memelihara solat lima waktu, ketika meninggal dunia keadaan mereka sudah bertaubat, maka inilah balasannya, dan tempat kembali mereka adalah syurga, mendapat keampunan, kasih sayang dan keredhaan Allah S.W.T. Yang Maha Pengasih.."
 
(dari Laman Zaza)

Rabu, 22 Mei 2013

17 MEI 2013...GENAP 100 HARI

ALONG SANI ( ANAK SULUNG)

UCU KIA (ANAK BONGSU)

AYAHKU ANUAR (ANAK KE 2)

ACIK SIAH (ANAK KE 3)

ANJANG MUSA (ANAK KE 4)



















ASSALAMUALAIKUM SAHABAT SEKALIAN..

 Tanggal 17 Mei 2013 genaplah 100 hari pemergian nenekku yang tercinta,,, seorang nenek yang telah membesarkan aku 2 beradik dengan penuh kasih sayang. Kini pemergiannya amatlah di rasai... Hidupku rasakan sunyi kehilangan seorang yang amat bererti,,,dia lah tempat aku mencurahkan segala cerita, tempat bergurau senda, usik mengusik tawa ria. Nenek memang seorang yang suka bercerita, bila dengan aku ada saja benda yang nak di sembangkan. Sampai kadang-kadang saja malas nak layan,aku akan cakap "jap mak,aku sakit perut ni,nak ke jamban kejap"...nanti dia pun cakap "aku baru nak cerita,kamu dah sakit perut,basi air liur aku ni nak bersembang"... hampir setahun arwah nenek aku tinggal ngan aku kat KL ni, setiap hari bila ada customer datang nak berbekam dia pun sukalah sebab ada kawan baru dia nak ajak bersembang, nak bercerita...cerita yang sama jugak arwah akan ulang, cerita zaman masa muda-muda dulu,duduk kat singapura, berbaju kebaya pakai kasut tumit tinggi,sanggul tinggi...dan zaman perang pun ada. Bila dengar kisah zaman perang yang di laluinya,,,kita yang hidup di zaman merdeka ni sepatutnya bersyukur dengan keamanan yang kita kecapi hari ini. 

Setiap yang bernyawa pasti akan measai mati... Semoga arwah nenekku di tempatkan di kalangan orang-orang beriman...Kami semua sayang pada mak... Al-Fatihah

SEMOGA ROHMU DI CUCURI RAHMAT DAN DI TEMPATKAN DI KALANGAN ORANG-ORANG BERIMAN..

Sabtu, 9 Februari 2013

AL FATIHAH BUAT NENEK KESAYANGAN...PERGIMU DALAM KETENANGAN

 Assalamualaikum sahabat semua...

Di keheningan pagi Rabu 6 Februari 2013 lebih kurang jam 8 pagi saya menerima panggilan telefon dari anjang yang mengatakan mak dah tak de... terkejut dan terkedu seketika dengan berita yang tak di sangka. Rasanya macam baru semalam jer bergurau senda usik-usik mak... (saya memanggilnya mak sebab saya di besarkan oleh nenek sejak kecil hinggalah dewasa)
Terlalu banyak kenangan yang berlegar-legar di ruang fikiran mengenangkan saat-saat manis bersama mak,memandangkan saya adalah cucunya yang sulung memang menjadi cucu kesayangan mak... setiap kali ahli keluarga berkumpul mesti mak akan tanya di mana cucunya ni tak balik... Alhamdulillah cucu mak ni di beri kesempatan untuk menjaga mak hampir setahun sebelum cucu mak ni pergi umrah... Lebih terharu lagi hajat di hati nak bawak mak g umrah tahun ini tak tercapai... Sudah terbayang-bayang yang kita akan tolak mak guna kerusi roda (sebab mak dah tak lalu nak jalan jauh) bawak mak tawaf kaabah yang mulia, tolak g sa'ie mesti mak suka kan??? Sebab dulu kita bawak mak g shopping kompleks tolak mak pakai kerusi roda mak seronok jer, yang paling best mak tak nak turun dari kerusi roda tu dan nak bawak kerusi roda tu balik,mak kata kerusi tu mak punyer... Kita cakap tu kita sewa je lah mak,kalau mak nak nanti kita belikan yang lain. Jadi memang dah plan sangat2 nak bawak mak g umrah,bawak mak jalan2 sekitar Masjidil Haram naik kerusi roda. Tapi tu semua tinggal impian yang tak kesampaian, rupa-rupanya Allah lebih menyayangi mu... Semoga rohmu tenang di sana dan di tempatkan bersama para solehin.
 Antara kenangan manis bersama mak, mak memang suka pakai cermin mata kita yang hitam tu sebab mak kata mata tak masuk habuk dan angin, kalau tak mata cepat pedih jer... sampai nak makan pun mak pakai cermin mata hitam tu... mak tau tak tauke kedai tu tersenyum simpul memerhatikan mak makan dari awal sampai habis... takpelah mak janji mak bahagia. Kita nak mak sentiasa rasa bahagia, terima kasih mak kerana membesarkan cucumu ini dengan penuh rasa kasih sayang dan kesabaran yang tinggi. Kita kagum dengan kesabaran mak tu, sebab cucu mak 2 beradik yang mak besarkan ni memang nakal giler masa kecik2 dulu... Teringat masa kita kecik kita suka panjat pokok jambu dan pokok ciku kat tepi rumah tu,memang pokok tu tinggi la jugak, mak akan marah suruh kitorang turun tapi kitorang tak nak turun sebab mak pegang pelepah kelapa nak bantai kitorang...hehehe
jadi makan jambu atas pokok jambu jer lah terus. Bila dah besar ni dok tengok pokok jambu tu terfikirlah pulak,macam manelah aku bleh panjat tinggi2 masa kecik dulu.. patutlah mak marah sebab takut aku jatuh,,,kalau aku jadi mak pun aku akan marah giler2...tinggi wooo

 Lagi 1 kenangan mak pernah kurung kita dalam bilik mandi sebab kenakalan melampau kita ni, suka terjun parit pastu bergayut kat batang paip kat parit tu... mak datang bawak getah paip suruh naik, memang pakat tak naik la jawabnye sebab takut kene libas ngan getah paip tu, cuba mak datang bawak kek mesti kitorang naik punyer.... tapi sebenarnya mak sayangkan cucu2 mak ni sebab takut lemas dalam parit tu sebab parit tu dalam la jugak. Kot ada buluh runcing ke tercacak dalam tu atau kaca2 botol pecah ke.. tapi bebudak bukan tau takut, sebab tu cucu mak yang seorang ni seorang yang kuat,tabah dan berani, kan mak kan kan kan...
Kita kagum ngan mak sebab mak memang seorang yang baik dan penyabar. Mak tak suka susahkan orang, mak tak suka bersangka buruk ngan orang,semua perkara mak bersangka baik setiap masa. Mak tak lepas ngan tasbihnya, sentiasa berzikir ajer, patutlah mak sihat, cerita zaman jepun dulu pun mak boleh ingat satu persatu,zaman muda-mudalah,zaman mak tinggal Singapura lah...kuat jugak ingatan mak ni... dan mak suka dengar orang mengaji,jadi kita belikan mak speaker kecik, download segala surah kat pendrive dan cucuk kat speaker tu...bila on jer maka kedengaranlah suara orang mengaji dan mak akan duduk kat speaker tu sampai habis bateri sambil berzikir ... bila habis kuasa baterinya mak akan bawak speaker tu kat kita dan bagitau benda tu dah xde suara...oh dah habis baterilah mak...
 Ini pulak kenangan mak bawak g berjalan ke rumah along, duit mak letak dalam kotak mancis jer yer...bila kita tanya kenapa pakai kotak mancis mak? mak jawab kotak mancis ni senang nak cari... yer lah mak,asalkan mak bahagia...
Mak...kami semua menyayangi mak dan merindui mak. Mak seorang yang kelakar,suka buat kami ketawa dengan telatah mak. Dan kami suka usik-usik mak, cucu-cucu mak ni memang semua nakal-nakal belaka tapi kami semua sayang mak sangat-sangat.
Alhamdulillah Allah permudahkan pemergian mak, mak pergi dalam keadaan sihat,takde sakit-sakit apa pun, pergimu dalam tidur tanpa sesiapapun yang sedar akan pergimu. Padahal baru je malam tu mak makan nasi sekeluarga ngan Along. Tau-tau je pagi nak kejut sarapan pagi mak dah takde,kami semua agak terkilan sebab tak dapat nak berkumpul di saat-saat nafas terakhir mak. Dan saat hari pengebumian mak sepanjang hari tu cuaca mendung dan hujan turut membasahi bumi saat mak nak di hantar ke tanah perkuburan. Setelah talkin di baca dan doa di aminkan hujan turut berhenti renyai-renyai seolah2 turut bersimpati akan kesedihan kami terhadap mak..cuaca terus mendung sehingga mentari tenggelam bertukar menjadi malam yang kelam. Semoga jasad mak bersemadi dengan tenang di sana bersama tidurmu yang lena,semoga rohmu di tempatkan di kalangan orang-orang beriman hendaknya... Al Fatihah hadiah kami buat mak tersayang, semasa hidupmu di senangi, pergimu di tangisi dan di rindui.. Damailah engkau di sana. Kami akan sentiasa mendoakan mak. Kini semua tinggal kenangan.

Arwah mak bersama anak-anaknya...

Aku cucu kesayangan mak...kita sayang mak sangat-sangat...mak sumber ilhamku...

Selasa, 4 September 2012

KENDURI DOA SELAMAT DAN ARWAH

  
ABDUL WAHAB DAN ABDUL WAHOB...Hehehe... Kelihatan ayahandaku Anuar dan pakcikku Musa Bekam bergaya dengan jubah yang aku beli di Mekah bersama kopiah Roman... ceh ceh ceh Ya Alili Ali Baba


JUADAH UNTUK TETAMU... TETAMU DATANG SELEPAS SOLAT ISYAK

ORANG KUAT DAPUR SEDANG MENYEDIAKAN HIDANGAN NASI AMBENG... APE LA RASA NASI AMBENG NI SEBAB AKU PUN TAK SEMPAT NAK MAKAN...

INILAH RUPA NASI AMBENG KHAS DARI PARIT 26 HUTAN MELINTANG PERAK

ORANG KUAT MAJLIS MENJAMU SELERA SELEPAS HABIS KENDURI... NI MAKAN TENGAH MALAM NAMANYE... GAYA MAKAN NAMPAK SANGAT MELAYUNYE, MAKAN DALAM PINGGAN...

MAKCIK AKU DAN PAKCIK (ALONG) SELAKU TUAN RUMAH DAN TUAN TANAH... TERIMA KASIH LA KAT ALONG KERANA BERSUSAH PAYAH MENJAYAKAN KENDURI NI... NGAPE TAK PAKAI JUBAH ALIBABA??? BLEH JADI 3 ABDUL...hehehe

SELESAI SUDAH UMRAH RAMADHAN

 Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah SWT sempurna sudah Umrah Ramadhan 17 Julai - 26 Ogos 2012 di dua kota suci iaitu Madinah dan Mekah... Hampir 40 hari berkampung di sana, Madinah selama 4 hari dan selebihnya di Kota Mekah, terlalu banyak kenangan dan nostalgia yang indah dan damai di sana. Rindu terasa hati ingin menjejakkan kaki ke sana lagi. Merasai keindahan beribadah dan berpuasa di sana memberi sejuta kenangan dan kesyukuran yang tak terhingga... Syukur padaMu Ya Allah kerana menjemput aku menjadi tetamuMU di bulan yang penuh berbahagia ini... Inilah hadiah kemenangan dan kebahagiaanku dariMu... Tetapkan aku dalam golongan yang Engkau redhai Ya Allah....

Suasana umrah di bulan Ramadhan yang begitu meriah sekali, yang tidak ada di bulan-bulan yang lain. Syukur padaMu Ya Allah yang telah memudahkan segala urusanku tanpa ada sebarang kesukaran dan halangan dan memberi aku peluang dapat berpuasa penuh sebulan, berterawih dan berqiamullail dengan semangat sekali dengan kesihatan yang sangat memuaskan... Syukur syukur syukur padaMu Ya Allah.... Tambahkan aku rezeki agar aku bisa datang kembali Ramadhan akan datang bersama ahli keluargaku Ya Allah untuk merasai lagi kemanisan saat dekat denganMu....

Suasana malam Lailatul Qadar ke 29 yang penuh sesak dengan umatMu sehingga masjid menjadi penuh. Polis terpaksa berkawal, kebanyakan jemaah terpaksa bersolat di atas jalan raya,di kaki2 lima bangunan dan di lereng2 bukit. Pada saat melihatkan keadaan dan suasana begini hatiku menjadi menggetar dan menitis airmata  jatuh ke bumi bertuah bukan kerana sedih tetapi perasaan terharu kerana semua berpusu dengan 1 tujuan, meraikan malam Lailatul Qadar yang penuh bermakna dalam suasana beribadah.... Masyaallah

(kalau di Malaysia suasana begini boleh di lihat pada ambang malam tahun baru atau Merdeka dalam suasana sosial...Nauzubillah)

Selepas solat terawih (malam 29) para jemaah masih berkumpul di jalan2 raya menunggu waktu untuk Qiamullail pula... Walaupun tiada bunyi mercun,bunga api meletup-letap tapi suasana tetap meriah dan seronok sekali... Saat inilah 10 malam yang terakhir meninggalkan kenangan yang saat indah kerana pada waktu ini terasa tersangat hampir kepada sang Pencipta, tidak ada apa di dalam hati melainkan aku dan Dia...

Walaupun dalam cuaca yang panas terik tapi tetap ramai jemaah yang bertawaf di Kaabah yang mulia. Semua orang berlumba untuk meraih ganjaran pahala yang berlipat kali ganda di Kota Mekah yang suci ini...

Khamis, 12 Julai 2012

PENYUCIAN JIWA DI TANAH SUCI

Assalamualaikum wbt buat semua pembaca blog setia Che Wann... Alhamdulillah syukur ke hadrat Allah yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang akhirnya cita-cita dan impian yang telah lama terpendam akhirnya termakbul jua... Insyaallah saya bakal menunaikan umrah di Tanah Suci pada 17 Julai ini dan akan pulang semula ke Malaysia pada 26 Ogos iaitu seminggu selepas kita berhari raya... Alhamdulillah akhirnya dapat juga menjadi tetamu Allah di bulan yang mulia iaitu bulan Ramadhan serta menyambut hari raya aidilfitri di sana...

Kepada semua yang mengenali saya secara dekat mahupun jauh, di sini saya menyusun sepuluh jari memohon ampun dan maaf andainya ada terkasar bahasa serta tulisan yang menyinggung perasaan mana-mana pihak, harap dapat di maafkan,sesungguhnya saya hanyalah insan biasa yang banyak dosa dan kurang dari segi ilmu agama. Jika ada salah silap mohon sahabat2 semua memberi teguran pada saya agar saya dapat memperbaiki diri serta kelemahan-kelemahan yang lain,insyaallah saya sentiasa positif menerima teguran kalian.

Buat pelanggan-pelanggan saya yang di kasihi, sekiranya ingin membuat rawatan bekam bolehlah menghubungi adik perempuan saya untuk temujanji iaitu Puan Fadzillah 012-6318684 @ 014-6375782 dan waktu operasi adalah seperti biasa 10pagi-6petang... Beliau akan menggantikan tugas saya selama ketiadaan saya.

Buat mak,ayah,adik beradik dan saudara mara semua, tahun ni tak dapatlah kita berbuka puasa sama dan berhari raya bersama seperti tahun2 sebelumnya... Hanya doa kalian di harapkan untuk mengiringi perjalananku ke sana mudah-mudahan selamat dan di permudahkan segala urusan, lancar dan mabrur...

Insyaallah sekembalinya dari sana nanti,kepada rakan2,sahabat handai dan saudara-mara jemputlah datang berhari raya ke rumah saya di PPR Desa Rejang yer... Kita makan buah kurma dan air zam-zam jer sebab tak sempat nak buat biskut raya... SELAMAT MENYAMBUT RAMADHAN AL MUBARAK DAN SALAM AIDILFITRI BUAT SEMUA DARI HAMBA YANG JAUH DI PERANTAUAN...AMPUN MAAF ZAHIR DAN BATIN.



"Jika manusia mengecewakanmu,
Jangan berduka kerana Allah selalu menunaikan harapanmu . .
Jika manusia menzalimimu,

Jangan berduka kerana Allah selalu berlaku adil terhadapmu . .
Jika manusia melukaimu,

Jangan berduka kerana Allah selalu menitipkan penyembuh buatmu . .
Jika manusia menyayangimu,ketahuilah bahwa terkumpulnya cinta seluruh manusia di bumi ini tidak akan pernah menandingi cinta Allah terhadapmu . ."

Khamis, 22 Disember 2011

HIKMAH ZIKIR


Zikir memiliki pengaruh yang kuat terhadap kecemerlangan cahaya batin. Hati yang selalu terisi dengan Cahaya Zikir akan memancarkan Nur Allah dan keberadaannya akan mempengaruhi perilaku yang serba positif.

Kebiasaan melakukan zikir dengan baik dan benar akan menimbulkan ketentraman hati dan menumbuhkan sifat ikhlas. Hikmah zikir amatlah besar bagi orang yang ingin membangkitkan kekuatan indera keenamnya ( batin ). Ditinjau dari sisi ibadah, zikir merupakan latihan menuju Ikhlasnya hati dan Istiqomah dalam berkomunikasi dengan Al Khaliq ( Sang Pencipta ).

Ditinjau dari sisi kekuatan batin, zikir merupakan metode membentuk dan memperkuat Niat Hati, sehingga dengan izin Allah SWT, apa yang terdapat dalam hati, itu pula yang akan dikabulkan oleh Allah SWT. Dengan kata lain, zikir memiliki beberapa manfaat, diantaranya : Membentuk, Memperkuat Kehendak, Mempertajam Batin, sekaligus bernilai Ibadah.

Dengan zikir berarti membersihkan dinding kaca batin, ibarat sebuah bohlam lampu yang tertutup kaca yang kotor, meyebabkan cahaya-sinarnya tidak muncul keluar secara maksimal. Melalui zikir, berarti membersihkan kotoran yang melekat sehingga kaca menjadi bersih dan cahaya-sinarnya bisa memancar keluar.

Sampai disini mungkin timbul suatu pertanyaan. Apakah zikir memiliki pengaruh terhadap kekuatan batin ? untuk menjawab pertanyaan ini, kiranya perlu diketahui bahwa hal tersebut merupakan bagian dari karunia Allah SWT.

Dalam sebuah Hadist. Bahwa dengan selalu mengingat Allah menyebabkan Allah membalas ingat kepada seorang hamba-Nya “ Aku selalu menyertai dan membantunya, selama ia mengingat Aku “ karena itu, agar Allah senantiasa mengingat Anda, perbanyaklah mengingat-Nya dengan selalu berzikir.

Ahad, 3 April 2011

KELEBIHAN AYAT MANZIL



'MANZIL' mengandungi beberapa ayat al-quran yang telah diajar oleh Rasulullah SAW kepada sahabat RA sebagai shifa'(penawar dan ubat) dari beberapa jenis penyakit rohani dan jasmani serta sebagai pelindung dari sihir.Hadith sahih mengenai amalan ini terdapat d dlm kitab "HAYATUS SAHABAH" (Jld 3 ms 374)yang dikarang oleh as-Syeikhul Kabir Maulana Yusuf rah.Hadith ini telah dikeluarkan oleh Imam Ahmad,Hakim dan Tirmizi.

Ubai Ibn Kaab RA meriwayatkan :Sewaktu bersama Rasulullah SAW,seorang badwi telah datang kepada baginda dan berkata,"Ya Rasulullah SAW ,saya mempunyai seorang saudara yang ditimpa penyakit."Penyakit apa?" bertanya Rasulullah SAW "Sejenis gila" menjawab orang tersebut.Rasulullah membacakan surah al-fatihah,4 ayat pertama Surah Al-Baqarah .Ayat yg bermula dgn Wailahukum ilahun wahid....,ayat Kursi dan dua ayat seterusnya ,3 ayat terakhir al-Baqarah,ayat Syahidallah annahu...terakhir dari surah al-Mu'minun(Fataaalallahuuumalikul haq...,ayat dari surah al-Jin (Waaannahu ta,ala),sepuluh ayat pertama surah Wassaat,tiga ayat terakhir dari surah Al-Hasyr,Surah al-ikhlas,Surah al-Falaq dan surah AN nas.

Fadhilat Manzil ini terlalu banyak .Dari pengalaman kebanyakan orang, Manzil ini sangat mujarab untuk menyembuh penyakit sihir,jin dan lain-lain.Dua cara untuk mengubati pesakit ialah dengan pesakit sendiri membaca ayat2 tersebut ataupun orang lain boleh membacakan dan menghembus di atas air. Air ini diminum oleh pesakit.

Selain "Manzil" terdapat juga ayat "MUNJIYAT" yang diperolehi dari pengalaman Ibn Sireen Rah untuk melepaskan diri dari kesusahan dan ayat-ayat syifa' dari pengalaman Imam Abu Qassim Qushairi .

Suatu perkara yang sgt penting dalam mengamalkan ayat-ayat "Manzil" ialah anda harus membacanya dengan penuh tawajjuh (menumpukan sepenuh perhatian kepada allah SWT). Sejauh mana seseorang mempunyai keimanan dan keyakinan terhadap allah sejauh itulah amalan ini akan memberi manfaat .Tidak syak lagi bahawa nama-nama ALLAH SWT dan kalimat-kalimatnya mengandungi terlalu banyak berkat. "Sesungguhnya Tuhan kamu hanya Allah, yang tidak ada Tuhan melainkan Dia, yang meliputi pengetahuanNya akan tiap-tiap sesuatu."


Antara Fadilat / Kelebihan Manzil

1. Mengelak / menyembuhkan penyakit akibat gangguan sihir, jin, syaitan dan seumpamanya.

2. Melindungi pengamal dan keluarganya daripada bahaya syaitan, jin, polong (gangguan makhluk halus), pencuri (melindungi harta benda), binatang buas (melindungi tanaman/ternakan) dan lain-lain.

3. Rumah dan harta benda pengamal dilindungi.

Walaupun begitu setiap individu yang mengamalkan manzil ini kesannya tidak semestinya sama diantara satu sama lain. Semuanya Dengan Izin Allah!

Ahad, 10 Oktober 2010

KHASIAT KASTURI KIJANG

KASTURI ASLI dihasilkan dari 4 warna dan 4 wangian yang berbeza citarasa(seperti dalam gambar). iaitu Kasturi Kijang (warna hitam kehijauan), Kasturi Mesir (warna merah), Kasturi Asli (warna kuning) dan Kasturi Puteh (White Musk) dijual pada harga pasaran sekitar RM10.00 hingga RM15.00 sebotol 50ml

Berdasarkan kajian yang dibuat oleh ilmuwan Islam terutamanya Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah R.A. dan ahli-ahli perubatan Islam, maka kasturi didapati mempunyai banyak khasiat, antaranya:-
1) Memberi kekuatan pada roh
Haruman adalah santapan roh, manakala kasturi adalah merupakan sewangi-wangi dan sebaik-baik haruman sebagaimana sabda Nabi SAW: “Sebaik-baik wangian adalah minyak kasturi” (Hadis Riwayat Muslim). 2) Kenenangkan Jiwa
3) Mencerdaskan akal dan menyihatkan otak
4) Menghilangkan ketakutan dan kebimbangan
5) Menghilangkan debaran jantung
6) Menghilangkan Sesak Nafas
7) Melegakan Lelah (Asma)
8] Menyedarkan orang yang pengsan
9) Memperkuatkan organ luaran tubuh
10) Memperkuatkan organ dalaman tubuh
11) Menghilangkan rasa gementar
12) Menghilangkan sejuk tubuh
13) Membuang angin yang berlebihan dalam tubuh
14) Menawarkan racun atau bisa-bisa binatang
15) Menghilangkan kesakitan sewaktu kencing
16) menjernihkan mata putih pada mata
17) Berfungsi memelihara kesihatan secara keseluruhan
18] Mencegah wabak penyakit
19) Melanjutkan usia
20) Meredhakan Allah SWT, menyukakan para malaikat dan orang-orang soleh, dan sebaliknya dapat mengusirkan syaitan laknatullah dan kuncu-kuncunya.
Menurut Imam Syafie R.A. bahawa antara perkara yang dapat menguatkan badan jasmani ialah dengan mencium bau-bauan yang harum (seperti kasturi).
sumber: Madrasah Darul Atiq. Indonesia.

SIAPA MAHU JADI KAYA???

"Wahai ummat manusia. Sesungguhnya kaya itu bukan dengan banyak harta, tapi kaya itu ialah kekayaan jiwa, sesungguhnya Allah Taala mengurniakan rezeki kepada hambaNYA apa yang telah ditetapkan (untuknya), maka perelokkanlah usaha mencari rezeki, ambillah dari sumber halal, dan tinggalkan yang haram."

"Sesungguhnya Tuhanmulah yang meluaskan rezeki bagi siapa yang Ia kehendaki, dan menyempitkannya. Sesungguhnya Ia Maha Mendalam PengetahuanNya, lagi Maha Melihat akan hamba-hambaNya."


Di antara amalan-amalan murah rezeki yang selalu diamalkan adalah mengamalkan zikir. Selain membuatkan hati menjadi lebih tenang dan jernih, ia juga mengandungi fadhilat khusus untuk keluasan ilmu, terbukanya pintu hidayah, dimudahkan faham agama, diberi kemanisan iman dan dilapangkan rezeki.

TANDA-TANDA ANDA TERKENA SIHIR

Jika anda mengalami salah satu dari tanda-tanda di bawah, anda berkemungkinan terkena sihir atau berpenyakit misteri !

i) Malas untuk melakukan rutin seharian /amal ibadat /pekerjaan.
Tiba-tiba anda malas melakukan kerja seharian yang anda biasa lakukan seperti malas ke pejabat, hilang minat untuk bekerja, malas untuk beribadat (seperti sembahyang, zikir, membaca al Quran). Hilang semangat ini juga adalah untuk aktiviti seks dan aktiviti-aktiviti bersama keluarga /saudara terdekat.

ii) Tidak mampu untuk mengawal diri anda sendiri.
Anda tidak berkemampuan untuk mengawal diri anda, hilang kawalan dengan tiba-tiba (yang menyebabkan anda pengsan, histeria, mudah marah, tension, tertekan, stress dengan tiba-tiba tanpa mampu anda mengawalnya.

iii) Sentiasa alami gangguan semasa / sebelum tidur.
Sukar untuk tidur, sentiasa terganggu semasa / sebelum tidur. Alami mimpi yang aneh / menakutkan, sering tersedar dengan tiba-tiba semasa tidur, terasa di tindih semasa tidur, gangguan fikiran sebelum tidur.

iv) Dada / Jantung sentiasa berdebar-debar
Alami penyakit dada / jantung berdebar dengan tiba-tiba (anda tidak tahu penyebabnya dan tidak boleh dikawal)

v) Hilang selera makan
Gangguan selera makan dengan tiba-tiba dan berat badan turun dengan mendadak.

vi) Masalah hubungan suami – isteri
Hubungan yang baik suami - isteri, tiba-tiba bermasalah. Rindu dengan suami / isteri bila berjauhan tetapi akan benci / sering bergaduh bila berjumpa / dirumah. Sentiasa bergaduh walau tiada sebab yang besar.

vii) Suka Bersendirian / Sedih
Anda sering berasa sedih, duduk bersendirian, resah gelisah tanpa sebab munasabah, rasa diri sentiasa bersalah, berfikir untuk mati (membunuh diri), rasa seperti tidak berguna.

viii) Kesan lebam pada tubuh
Terdapat kesan lebam tanpa tahu puncanya. Kesan lebam ini terutamanya disekitar tangan, betis, lengan dan peha.

ix) Berasa tidak tenteram dirumah
Rasa seram, takut, tidak tenteram dan tidak senang duduk di dalam rumah

x) Ternampak / terdengar sesuatu yang pelik
Sering ternampak perkara pelik. Terdengar bisikan di telinga untuk melakukan perkara pelik seperti mencederakan diri sendiri, mencederakan orang lain, melakukan perkara yang tidak pernah dibuat sebelum ini. Bisikan ini biasanya meghasut untuk kearah perkara yang bersifat jahat, halusinasani dan sebagainya.

xi) Melihat / bermimpi binatang.
Melihat binatang berbisa seperti ular, kala jengking di dalam rumah. Bermimpi melihat binatang berbisa (ular, kala jengking), kucing, anjing. Bermimpi tentang kemalangan, darah, kematian yang pelik-pelik

xii) Perniagaan terganggu dengan tiba-tiba.
Perniagaan yang berjalan baik tiba-tiba terganggu. Jualan menurun dengan mendadak, pelanggan susah untuk datang ke kedai, kakitangan sentiasa bermasalah.

xiii) Terhidu bau pelik
Terhidu bau seperti darah, kemenyan, bau wangi tanpa diketahui puncanya.

SAKA

SAKA ( KETURUNAN )
Saka adalah jin yang telah berada dalam tubuh manusia yang sudah sekian lama hingga sudah menjadi sebati dengan manusia itu. Ini berlaku samada seseorang itu tahu atau tidak, kerana ia datang dari keturunan kita. Kemungkinan ilmu ini telah dipelajari oleh nenek-moyang kita terdahulu. Dan diturunkan kepada kita tanpa diketahui atau jin itu sendiri yang memilih untuk mendampingi keturunannya yang dia kehendaki.

Dari itu memang sukar menghalau jin di dalam tubuh seseorang yang telah dianggap saka. Ia tetap akan kembali lagi ke tubuh tuannya itu walaupun sudah beberapa kali diberi amaran atau bersumpah di atas nama Allah s.w.t. bahawa ia tidak akan datang lagi.

Namun begitu, dibawah ini ada cara yang boleh mengeluarkan saka dalam tubuh seseorang itu, tetapi ia memakan masa yang lama mungkin makan bulan malah tahun.

Caranya ialah ambil tempat (tumbler) berisi air, lalu bacakanlah air tersebut dengan surah-surah dibawah ini. Ia dilakukan diwaktu sesudah mendirikan solat subuh.

1.) Surah Al-Fatihah ( Ayat 1-7 )
2.) Surah Al-Baqarah ( Ayat 255 )
3.) Surah Al-Insyirah ( 1-8 )


Air ini digunakan sebagai minuman harian. Apabila kamu minum air yang dibacakan ayat-ayat Al Qur'an ia akan menjadi darah daging kamu. Lakukanlah pada tiap-tiap hari, jangan mudah jemu, sudah dikatakan proses ini memakan masa yang lama. Dengan izin Allah...... Jin (saka) yang berada di dalam tubuh kamu akan merasakan kepanasan lalu terbakarlah dia dengan azab Allah s.w.t. Insya Allah....

Setelah kamu minum air tersebut berterusan, kamu dapat merasakan seluruh anggota kamu akan menjadi pija (panas) terutama di bahagin tengkuk, kerana disitulah tempat duduknya jin tersebut. Ini menunjukkan, usaha anda telah berhasil. Itu petanda Allah s.w.t. telah mengazabkan jin di dalam tubuh kamu itu. Itulah kemujarabannya.....

SIHIR DALAM MASYARAKAT MELAYU

Dalam masyarakat melayu memang terkenal mengenai Ilmu Sihir. Ilmu Sihir ini selalu dikaitkan dengan Bomoh dan Dukun. Ia sering dirujuk dalam masyarakat kita sebagai perbuatan orang atau kemasukan syaitan.
Bahan yang sering digunakan oleh tukang sihir di kalangan masyarakat Melayu bergantung kepada keperluan tukang sihir itu sendiri. Lazimnya air sihir, keris, darah, telur, jarum dan patung merupakan bahan yang popular digunakan di kalangan bomoh atau tukang sihir Melayu. Di samping itu ia turut dibantu beberapa jenis jin atau hantu bagi tercapainya apa yang diminta. Antara jin atau hantu tersebut dikenali sebagai berikut :-

* Hantu Bungkus : Mempunyai kuasa dan boleh meresap dalam tubuh manusia,
* Langsuir : Perempuan yang mati ketika melahirkan anak, boleh digunakan bagi tujuan mengganggu,
* Polong : Bagi menghisap darah mangsa
* Jembalang : Tukang sihir akan membuat perjanjian dengan jembalang sebagai pengawal apabila sesuatu tapak atau kawasan diganggu oleh orang lain.

Kesemua ini diperolehi tukang sihir sama ada secara warisan keturunan nenek moyang kita atau dipelajari oleh seorang guru sihir. Dalam hubungan ini syaitanlah yang memainkankan peranan yang paling besar.
ENIS-JENIS SIHIR
PATUNG
Tukang sihir akan menggunakan bahan-bahan yang didapati daripada tubuh badan mangsa seperti rambut, kuku dan sebagainya yang kemudian diikat pada patung. Seterusnya patung itu dicucuk dengan jarum. Pada masa yang sama jampi mantera dibaca oleh tukang sihir tersebut dan dipercayai mangsa akan berasa sakit dan boleh membawa maut.

SANTAU
Nama ini sudah begitu popular di kalangan masyarakat Melayu. Santau merupakan bahan campuran antara kaca yang ditumbuk halus dan ia akan dimasukkan ke dalam makanan atau minuman mangsa dengan membaca ayat-ayat tertentu oleh tukang sihir.

TELUR LAYANG
Tukang sihir akan mengambil sebiji telur yang telah dijampi yang lalu dibalut dengan kain kuning. Kemudian sebatang jarum akan dicucuk ke dalam telur tersebut sambil jampi mantera dibaca. Akibatnya mangsa akan berasa sakit serta boleh membawa maut.

TANGKAL dan AZIMAT
Tukang sihir akan menulis ayat azimat dengan lidi daun pokok kabong berserta dakwat merah yang dicampur dengan bedak za'faran dan air ros. Dakwat merah tersebut ialah darah seseorang yang telah mati dibunuh dengan kejam atau darah ayam jantan. Kemudian tangkal atau azimat tadi diperasap dengan kemenyan yang dilakukan pada malam jumaat atau malam khamis yang ditujukan kepada mangsanya.

SIHIR PEMBENCI dan KASIH SAYANG
Sihir pembenci bertujuan memisahkan sepasang kekasih atau suami-isteri. Manakala sihir kasih-sayang boleh dilakukan oleh tukang sihir dengan menulis ayat-ayat jampi di atas kertas kemudian dibakar dan habuknya dimasukkan ke dalam minuman yang disertakan dengan jampi tiga kali sambil menyebut nama orang yang dihajati.


CARA MENGATASI GEJALA SIHIR
Apabila telah disahkan seseorang itu terkena sihir samada dari segi fizikal, mental atau spiritual, maka dalam dalam konsep Islam, tiap-tiap yang bermasalah ada penyelesaiannya. Tiap-tiap penyakit ada penawarnya. Islam telah membuat beberapa peraturan untuk mengatasi penyakit disebabkan sihir. Terutamanya setelah kita melihat fakta yang jelas bahawa Nabi Muhammad s.a.w. pernah terkena sihir dalam kisah yang terkenal dengan Labid bin A'sam. Peristiwa ini berlaku untuk memberitahu kita bahawa terdapat ayat Al-Qur'an yang dinamakan Al-Mu'awwizat, iaitu beramal bersungguh-sungguh dan yakin dengan ayat-ayat itu sehingga ia menjadi penawar.

Begitu juga dengan ayat Kursi dan memang dari kaedahnya ayat tersebut adalah pengubat dan penyembur sihir. Malah Nabi Muhammad s.a.w. telah menyebut secara terperinci bahawa sihir itu boleh diubati dengan membaca enam ayat pertama surah Al-Baqarah, tiga ayat daripada surah Al-Baqarah iaitu ayat 255, 256 dan 257 dan tiga ayat terakhir daripada surah tersebut. Ayat-ayat ini hendaklah diamalkan dengan penuh yakin bahawa Allah S.W.T. boleh menyembuhkan sihir.

Sabtu, 9 Oktober 2010

KENAPA ANDA JATUH SAKIT???


Kifarah bererti balasan Allah s.w.t. ke atas hamba-Nya yang mukmin ketika hidup di dunia akibat daripada dosa-dosa yang dilakukan olehnya. Allah telah menjelaskan bahawa setiap perbuatan manusia yang dilakukan di dunia ini, biar betapa kecil sekalipun akan diperlihatkan kepada pelakunya dan akan dibalas di akhirat kelak.

Manusia sering mengalami sakit, kemalangan yang menyebabkan kehilangan pancaindera, kehilangan harta benda, kematian orang yang dikasihi, kebakaran dan sebagainya. Manusia menganggap sebagai satu kecelakaan yang menyakitkan. Setiap orang cuba, berusaha untuk mengelakkan, namun, sekiranya Allah itu telah menentukan qadak dan qadarnya maka kecelakaan itu telah berlaku.

Tidak ada manusia yang tahu rahsia-rahsia di sebalik pelbagai kecelakaan atau kemalangan yang telah ditetapkan Allah. Boleh jadi kamu membenci sesuatu sedangkan ia adalah baik bagi kamu. Dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu walhal ia jahat bagi kamu (al-Baqarah: 216).

Bencana dunia lumrahnya dapat ditanggung oleh manusia. Pada kebiasaannya, manusia akan menjerit ketika sakit atau merengek apabila penderitaan itu berpanjangan dan tidak berupaya menjerit. Manusia akan jatuh pengsan apabila kesakitan itu bersangatan.

Dengan itu manusia tidak akan berasa kesakitan. Hal demikian tidak akan berlaku ketika Allah mengazab atau menyeksa hamba-Nya di akhirat kelak akibat daripada dosa-dosa yang dilakukan oleh seseorang hamba di dunia. Azab neraka akan berterusan. Kulit yang hangus terbakar akan diganti dengan kulit yang baru dan menerima seksa.

Abu al-Laithi menyatakan yang ia telah melawat Rasulullah s.a.w. ketika baginda sakit kuat. Ia telah menyentuh tubuh baginda dan berkata yang bermaksud: Panas badan tuan amat kuat. Baginda menjawab: Benar. Panas bagaikan panas dua orang daripada kamu. Lalu dijawab oleh Ab al-Laithi: Ini kerana tuan mendapat pahala dua kali ganda. Mendengarkan kata-kata itu baginda bersabda yang bermaksud: Benar. Demi Allah yang jiwa ku di tangan-Nya, tidak ada seorang Islam di muka bumi ini ditimpa sakit atau lain-lain bala melainkan dihapuskan dosa-dosanya seumpama pohon yang digugurkan daunnya.

Sayidatina Aishah berkata bahawa baginda rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Tidak menimpa ke atas seorang mukmin suatu kecelakaan, biarpun satu duri atau yang lebih teruk daripada itu, melainkan Allah menggugurkan dengan kecelakaan itu satu dosa.

Rasulullah juga ada bersabda yang bermaksud: Rintihan orang yang sakit adalah merupakan tasbih, jeritannya sebagai tahlil dan kegelisahannya daripada satu bahagian itu ke bahagian lain adalah jihad di jalan Allah dan akan dicatatkan baginya sebaik-baik amalan yang pernah dilakukan ketika sihat dahulu.

Hadis ini menjelaskan bahawa penderitaan sakit yang dialami oleh seseorang itu diberi ganjaran oleh Allah selain menebus dosa yang dilakukan sebelum itu. Terlalu besar ganjaran Allah kepada orang yang menderita kesakitan berdasarkan keterangan hadis tadi. Dalam masa yang sama, sekiranya orang yang berkenaan tidak berupaya melakukan ibadah lagi, akibat kesengsaraan yang ditanggung, tempoh masa tersebut akan diberi ganjaran oleh Allah dengan sebaik-baik ganjaran amal yang pernah dilakukan sebelum itu. Hadis ini secara tidak langsung menggalakkan seseorang itu melakukan amalan sebaik boleh ketika hidupnya. Demikianlah kemurahan Allah terhadap hamba-Nya yang beriman.

Pada kebiasaannya manusia itu akan lebih insaf andainya sesuatu bukti itu dapat dilihat dengan mata kepala sendiri. Hadis yang baru dijelaskan tadi boleh menyekat seseorang itu daripada melakukan kejahatan dan kemungkaran ketika hidup, kerana kejahatan manusia itu tidak semestinya dibalas ketika di akhirat kelak. Itulah yang diistilahkan sebagai kifarah. Sesungguhnya balasan di dunia itu (kifarah) diberi oleh Allah ke atas hamba-Nya yang dikasihi.

Pada satu ketika, seorang lelaki telah datang menemui rasulullah mengadu yang harta bendanya telah habis, manakala tubuh badannya sakit. Mendengarkan aduan itu rasulullah berkata: Tidak baik seorang hamba yang tidak kehilangan harta bendanya dan tidak sakit badannya. Sesungguhnya Allah itu apabila Ia mengasihi seorang hamba, ia akan mengujinya dan apabila ia diuji, maka Allah s.w.t. akan memberinya kesabaran.

Tugas manusia itu adalah berusaha berlandaskan kepada ketetapan yang disyariatkan. Berusaha mencari nafkah untuk keperluan hidup dan berubat apabila sakit. Setelah itu seseorang itu perlu bertawakal, menyerahkan diri kepada Allah dan reda dengan ketentuan Allah tidak kira sama ada ketentuan itu baik seperti yang diharapkan atau buruk seperti yang cuba dihindarkan. Itulah yang dinamakan sebagai “qana’ah” iaitu reda dengan ketentuan dan ketetapan Ilahi. Andainya seseorang itu berupaya memahami hakikat ini, ia akan beroleh ketenangan dalam hidupnya.

Dalam menerima ujian dan bala Allah seseorang itu perlu sabar. Sesungguhnya balasan orang yang sabar itu amat besar (az-Zumar: 10). Menyentuh tentang kesabaran, rasulullah ada bersabda yang bermaksud: Allah s.w.t telah berfirman: Apabila aku menghadapkan kepada seorang daripada kalangan hamba-Ku satu kecelakaan pada tubuh badannya, hartanya atau anaknya, kemudian ia menerimanya dengan kesabaran yang baik, nescaya Aku malu daripadanya pada hari kiamat, bahawa Aku akan tegakkan baginya neraca timbang amal atau Aku bukakan baginya buku suratan amal.

Sakit pada pertimbangan mata kasar adalah bala. Hanya Allah mengetahui kenapa seseorang itu sakit. Mungkin ia ditentukan sebagai kifarah atau sebab-sebab lain, seperti kerana mengangkat makam seseorang ke satu peringkat yang lebih tinggi.

Ternyata di sini bahawa sakit itu merupakan satu jalan yang memang telah ditetapkan untuk tujuan tertentu. Dalam pengertian lain, tanpa sakit, kifarah yang dikenakan tidak terlepas. Kerana itu sakit itu perlu dikenakan untuk tujuan tersebut, tidak kira sama ada sakit itu hanya untuk tujuan tersebut, tidak kira sama ada sakit itu hanya untuk sementara, iaitu dalam jangka masa pendek atau panjang atau hingga membawa mati.

Keterangan ini mengajar manusia agar mereka tidak gusar andainya mendapati ada orang yang tidak sembuh-sembuh sakitnya, biarpun setelah puas berubat. Tugas manusia ialah berikhtiar, manakala penyembuhnya adalah urusan Ilahi.

KEBAIKAN BERBEKAM


Diantara kebaikan Berbekam adalah :

- Membantu menghilangkan pening dan migrain.
- Membantu membuang angin dalam badan, melegakan pernafasan dan sistem perkumuhan.
- Membantu memecahkan lemak, peluh dan melegakan demam, membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang dan urat sendi di kaki.
- Membantu mencegah kebas kaki dan membantu meredakan serangan angin ahmar.
-Mengeluarkan darah toksid dan melancarkan peredaran darah yang tersumbat.
- Membantu meringankan tubuh. Darah kotor yang terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat dan malas.
- Membantu menajamkan penglihatan. Peredaran darah ke mata yang tersumbat menyebabkan penglihatan kabur.
- Membuang darah bertoksid.

Penyakit-penyakit yang boleh di rawat dengan kaedah Bekam ialah Masalah Senggugut /Haid, Lenguh Pada Bahu, Betis, Batu Karang, Sembelit, Sakit lutut, Sakit Kepala/ Jerawat Banyak, Lemah Tenaga Batin, Stroke, Masalah Buah Pinggang, Migrain, Sakit Pada Kepala, Sinusitis/Alergic, Masalah Pada Mata, Kolestrol Tinggi, Masalah Angin, Masalah Sakit Gigi, Masalah Asthma/Lelah dan Paru-Paru, Batuk, Hati/Hepatitis, Pundi Hempedu, Pankreas/Diabetis, Masalah Sakit Pinggang, Masalah Lenguh Peha/Betis, Buasir, Masalah Kaki Kebas, Sakit Tumit, Masalah Sakit Jantung dan lain lain masalah penyakit.

76 PENYAKIT YANG BOLEH DI SEMBUHKAN DENGAN BEKAM


1) Kegemukan
2) Penyakit kaki gajah
3) Sakit pinggang
4) Sakit perut
5) Sembelit
6) Gangguan jantung
7) Radang perut
8) Alergi makanan
9) Sengal tulang
10) Sesak nafas
11) Asma
12) Insomnia
13) Cirit birit
14) Kejang otot
15) Kencing manis
16) Gangguan pundi
17) Menggigil
18) Kencing malam
19) Tonsil
20) Gatal-gatal
21) Radang usus besar
22) Stress
23) Gangguan pundi hempedu
24) Pusingan haid tidak teratur
25) Masalah Ginjal
26) Tekanan darah tinggi
27) Sakit lutut dan sendi
28) Sakit kaki
29) Sakit tulang belakang
30) Gangguan jiwa
31) Stroke
32) Gout
33) Rematoid
34) Bisul
35) Kurang imun
36) Sinus
37) Sakit kawasan perut
38) Gangguan rusuk
39) Buasir
40) Mandul
41) Kuat tidur
42) Membaiki peredaran darah
43) Pembuluh darah sempit/sumbat
44) Sakit punggung
45) Badan kurus
46) Membuang tabiat merokok
47) Sakit bahu/tengkuk
48) Pekak
49) Jangkitan kuman
50) Kurang daya ingatan
51) Kurang fokus
52) Sakit punggung
53) Gangguan pundi
54) Kaki semut-semut
55) Salah urat
56) Lumpuh menyeluruh
57) Lemah syahwat dan masalah prostat
58) Pening kerana gangguan haid
59) Sakit paha dan tapak kaki
60) Sejuk tapak kaki
61) Tegang/gelisah
62) Tumor otak
63) Lutut yang kaku
64) Gangguan pankreas
65) Kejang-kejang
66) Bisu
67) Penyakit mata
68) Berhenti haid
69) Bengkak testis
70) Tekanan darah rendah
71) Penyakit rahim
72) Keputihan
73) Masalah kesuburan
74) Batuk kronik dan penyakit paru-paru
75) Sihir
76) Saka

KENAPA HARUS BERBEKAM?


Jin, syaitan @ iblis adalah makhluk yang diciptakan Allah SWT daripada api. Mereka diciptakan lebih awal daripada manusia. Mereka adalah hamba yang taat kepada Allah sebelum manusia yang bernama Adam di ciptakan. Setelah Adam diciptakan oleh Allah SWT daripada tanah, Allah perintahkan mereka supaya tunduk hormat kepada Adam, namun mereka sombong untuk tunduk kepada Adam,lalu jadilah mereka golongan yang dimurkai oleh Allah dan dikeluarkan daripada syurga. Semenjak itu, golongan ini berjanji untuk menyesatkan dan menyakiti manusia hingga ke hari kiamat.

Dari dulu berapa ramai manusia telah dirosakkan akal dan akidahnya, tidak kurang yang tersiksa sakit kerana perbuatan mereka. Sekarang ini, kejahatan mereka untuk merosakkan manusia dan menyakiti manusia berterusan. Ramai manusia hanyut dengan buaian jahiliah mereka, sehingga manusia lupa untuk taat akan tuhan yang telah menciptakan mereka, selain itu juga, mereka bukan sahaja menyesatkan akidah manusia, mereka juga menyakitkan manusia dengan menyerang tubuh badan manusia. Ada yang sakit jantung, kencing manis, stroke, barah dan sebagainya..Apabila dikaji, rupanya semua penyakit ini kebanyakannya berpunca daripada serangan dan kejahatan mereka. Tempat duduk mereka ini adalah di dalam pembuluh darah manusia. Dan apabila mereka ini mencapai ke otak manusia akan menyebabkan manusia menjadi lalai, malas dan bertindak agresif.
Oleh kerana itu para Malaikat memerintahkan agar umat Muhammad berbekam.
"Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT"
(Riwayat Ahmad dan Tabrani dari Samurah r.a)

BERDOALAH KEPADA ALLAH SWT


Kelebihan Berdoa
1. Mententeramkan jiwa dan penenang hati. Allah s.w.t berfirman di dalam Surah Ar-Ra’du, ayat 28 ; “Ketahuilah bahawa dengan mengingati Allah itu, hati boleh menjadi tenteram (tenang).”
2. Sebagai pembuka pintu rahmat. Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Ad-Dailami yang bermaksud ; “Doa itu adalah anak kunci pintu rahmat”
3. Doa amat disukai Allah, maka sesiapa yang selalu berdoa ia akan dikasihi Allah.
4. Sebagai pelindung daripada godaan syaitan dan menambah kekuatan iman.
5. Doa merupakan penghubung antara ibubapa dan anak-anak. Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Daud dan Tirmizi bermaksud ; “Terdapat tiga doa yang pasti dikabulkan Allah, dan pasti tidak ada syak padanya. Doa orang yang teraniaya, doa orang yang sedang musafir dan doa orang tua terhadap anaknya”.
6. Doa sebagai penawar untuk berbagai-bagai jenis penyakit, sebagaimana Firman Allah s.w.t di dalam surah Yunus ayat 57; “Wahai Manusia, sesungguhnya telah datang kepada kamu pengajaran daripada tuhan kamu dan penyembuh bagi penyakit-penyakit (yang berada) dalam dada.”

Di dalam Surah Al-Baqarah ayat 186; Allah s.w.t berfirman ;
“Dan apabila hamba-hamba-Ku itu bertanya kepada engkau dari hal Aku, maka sesungguhnya Aku adalah dekat. Aku perkenankan doa orang yang memohon apabila ia memohon kepada-Ku”

KELEBIHAN BERZIKIR


1. Mengusir syaitan dan melemahkan kekuatan syaitan
2. Menyebabkan Allah redha
3. Menghilangkan perasaan cemas dan kebimbangan
4. Merasa kesenangan dan kebahagiaan dalam hati
5. Menguatkan anggota badan dan fikiran
6. Mencerahkan mata dan hati
7. Membuka pintu rezeki
8. Menghidupkan hati
9. Melindungi dari perangkap dan penyelewengan
10. Allah membanggakan orang yang berzikir di hadapan para Malaikat
11. Membantu kepada semua bentuk ibadah yang lain


Berbagai-bagai bentuk zikir telah dirumuskan oleh para ulama muktabar di dalam rangka menghampirkan diri kepada Allah swt. Zikir-zikir sedemikian pada dasarnya mendatangkan banyak manfaat bagi orang yang mengamalkannya. Salah satu daripada bentuk zikir yang telah dirumuskan ialah Zikir Munajat ini yang diturunkan di sini.
Adalah menjadi suatu amalan yang baik seandainya zikir-zikir seperti ini diamalkan secara istiqamah di samping diperkembangkan di kalangan anggota keluarga terdekat, jiran tetangga dan sahabat handai. Zikir seperti ini jika diamalkan dengan penuh ikhlas dan rasa tanggungjawab dengan izin Allah dapat membantu di dalam memanfaatkan masa supaya tidak terjebak dalam aktiviti-aktiviti yang melalaikan. Mudah-mudahan amalan zikir seperti ini dapat menjadi sumber keberkatan di dalam usaha membina generasi ummah supaya benar-benar menjadi pejuang Islam dan mengingati kebesaran Allah swt. Insya Allah.

BERBEKAMLAH WAHAI UMAT MUHAMMAD


Bekam adalah satu cara pengubatan yang disukai dan digalakkan oleh Rasulullah SAW untuk umat islam. Tujuan bekam adalah untuk mengeluarkan darah yang mengandungi toksid (racun) yang berbahaya dari badan melalui permukaan kulit. Inilah satu cara 'detoksifikasi' yang sesuai dan selamat bagi umat Islam. Sabda Rasulullah SAW : "Barangsiapa berbekam pasti mendapat rahmat dari Allah SWT"
Pada malam aku diisra'kan,aku tidak melewati sekumpulan Malaikat melainkan mereka berkata, "Wahai Muhammad, suruhlah umatmu melakukan hijamah (bekam)."
(Sunan Ibnu Majah & Sunan Abi Daud)

"Jibril memberitakan kepadaku bahawa hijamah adalah cara pengubatan yang paling bermanfaat buat manusia."

"Berubatlah wahai hamba-hamba Allah SWT, sesungguhnya Allah tidak menciptakan sesuatu penyakit kecuali menciptakan ubat baginya... diketahui oleh yang mengetahuinya dan tidak diketahui oleh yang tidak mengetahuinya." (Disahihkan oleh Ibnu Hibban dan Hakim)

Selasa, 17 Ogos 2010

DOA BUAT KEKASIH


Jika hari ini aku terlalu gembira, Sedarkan aku dengan amaran2 ALLAH... Jika aku bersedih tanpa kata, Pujuklah aku dengan tarbiyah Pencipta... Jika aku lemah tak berdaya, Ingatkanlah aku dengan kehebatan Syurga... Jika antara kita ada tembok yang memisahkan, Ajaklah aku meleraikan segera... Jika pernah hatimu terluka, Luahkanlah agar aku berubah... Dan jika esok aku terlena tanpa terjaga, iringilah lenaku dengan kalungan DOA...

Isnin, 16 Ogos 2010

BISIKAN HATI SEORANG HAMBA


Aku jadikan Surah Al-Quran itu Surat Cintamu
Ya Allah,
Aku jadikan nya teman hidup dimana jua ku berada...
Aku jadikan Solat, talian hubunganku denganMu
Ya Allah,
Takala rindu melanda... Bisikan Dzikir...
menjadi penawar hati ku
Ketika sujud...Aku memohon agar Kau
menerimah amalan ku...
Dalam Tahajud ku bisikan .. Ya Allah, moga Engkau letakkan aku bersama yang Kau kasihi..
Dan panggilan pulangku.

PERKARA WANITA YANG LELAKI TAK TAHU...


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih,tetapi dia tidak menitiskan airmata,itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima ujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati,tolak cintanya dengan lembut,jangan be! rkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan,dia akanlakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu tolak cintanya,biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin menganggap dia sorang kawan,cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa.Muzik,puisi, lukisan dan tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan respon positif,misalnya menghubunginya melalui telefon,si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat,tetapi sebaik saja ganggang diletakkan,dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit,semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekunt! um senyuman memberi seribu erti bagi wanita.Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita,cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak keluar,tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu,teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis,cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar,benda pertama yang dicari oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya,kemudian barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki aka! n sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan 'Hi' sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!

RENUNG DAN AMALKAN

AL-FATIHAH Baca 14 kali sebelum tidur:
Suami dan anak-anak akan mengingati kita selalu
AL-FATIHAH Baca 41 kali tiup dalam air dan minum serta buat air mandian:
Melepaskan rasa sakit dalaman
AL-FATIHAH Baca 7 kali dan usap di kepala setiap pagi dan sekali sebelum tidur.
Kepada orang berpenyakit mental
AL-FATIHAH Baca 3 kali tiup dalam segelas air- minum dan baca sambil mengusap kawasan yang rasa sakit.
Sakit yang keterlaluan
AL-FATIHAH Baca 7 kali dan sapu ke atas kepala.
Bayi yang suka menangis pada malam hari atau pada bila-bila masa
AL-FATIHAH Baca 3 atau 7 kali, gunakan ibu jari dan tekan di langit-langit, (Mulut) kemudian sapu kepada tempat yang sakit.
Luka berdarah, sengat lebah, jari terkepit di pintu
SUKA DIINGATKAN: BACALAH DALAM KEADAAN KHUSYUK, TAWAKAL KEPADA
ALLAH DAN NIATLAH DENGAN JUJUR, INSYA-ALLAH IANYA MERUPAKAN PENAWAR
YANG TERBAIK KEPADA SEMUA.

YA-RAHMAN, YA-RAHIM, YA ALLAH
Buatlah sebanyak 3 kali Jumaat berturut-turut:
Baca berulang-ulang kali sepanjang kita duduk lepas sembahyang Asar sehinggalah masuknya waktu Maghrib. Masuk sahaja waktu Maghrib, sebutlah Allahuakhbar, dan teruslah angkat tangan dan berdoa kepada Allah yang MAHA berkuasa dengan apa yang dihajati.
(Percepatkan jodoh, memanjangkan jodoh, dikurniakan cahaya mata, sembuhkan penyakit, elakkan dari malapetaka, diampunkan dosa dan sebaginya).\



AWET MUDA (dalaman dan luaran)
Zikir Baca
Ya Badiyah -1 kali
Ya Nur - 1 kali
Ya Hadi - 1 kali
Ya Allah – 3 kali
Baca dan tiup di tapak tangan dan sapu ke raut muka kita pada setiap hari.
Ayat Al-Waqiah (ayat 35,36,37,38)
Baca setiap hari selepas sembahyang Subuh tiup dalam air dan minum.- Rawatan untuk awet muda luar dan dalaman



KAYA DENGAN KETENANGAN JIWA
Baca ayat Al-Waqiah setiap hari sebelum tidur.



MENGELAKKAN SAKIT KEPALA
Bawa ayat Al-Waqiah Ayat 19 moga-moga boleh menghilangkan/ meredakan

PETUA IMAM SYAFIE

Empat perkara menguatkan badan
1. makan daging
2. memakai haruman
3. kerap mandi
4. berpakaian dari kapas

Empat perkara melemahkan badan
1. banyak berkelamin (bersetubuh)
2. selalu cemas
3. banyak minum air ketika makan
4. banyak makan bahan yang masam

Empat perkara menajamkan mata
1. duduk mengadap kiblat
2. bercelak sebelum tidur
3. memandang yang hijau
4. berpakaian bersih

Empat perkara merosakkan mata
1. memandang najis
2. melihat orang dibunuh
3. melihat kemaluan
4. membelakangi kiblat

Empat perkara menajamkan fikiran
1. tidak banyak berbual kosong
2. rajin bersugi (gosok gigi)
3. bercakap dengan orang soleh
4. bergaul dengan para ulama

4 CARA TIDUR

1. TIDUR PARA NABI
Tidur terlentang sambil berfikir tentang kejadian langit dan
bumi.

2. TIDUR PARA ULAMA' & AHLI IBADAH
Miring ke sebelah kanan untuk memudahkan terjaga untuk solat
malam.

3. TIDUR PARA RAJA YANG HALOBA
Miring ke sebelah kiri untuk mencernakan makanan yang banyak
dimakan.

4. TIDUR SYAITAN
Menelungkup/tiarap seperti tidurnya ahli neraka.

* Kalau rajin .. Tolong sebarkan maklumat ini kepada saudara
Muslim - Muslimat yang lain agar menjadi amalan kepada kita semua. Ilmu
yang bermanfaat ialah salah satu amal yang berkekalan bagi orang yang
mengajarnya meskipun dia sudah mati

FADHILAT BERISTIGHFAR


a. Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar 70 X sehari, dia tidak akan ditulis sebagai orang yang lupa (nyanyuk)."
Sebelum nyanyuk di hari tua, amalkan sejak muda-muda lagi. Rasulullah SAW menganjurkan kita beristighfar 70 atau 100 kali sehari. Baginda sendiri melakukannya lebih dari 100 X sehari. Adalah diingatkan untuk mencapai target ini, eloklah kita menjadualkan amalan zikir ini dalam
amalan-amalan harian kita.

b .Sabda Rasulullah SAW : "Siapa yang melazimkan amalan istighfar, akan dikeluarkan Allah dari sifat ham dan hazan. Sifat ham bererti gelisah yang tidak menentu yang sering melanda kaum wanita. Sifat hazan bererti berdukacita" !

c. Istighfar juga memurahkan rezeki. Jangan dianggap rezeki itu hanya dalam bentuk wang ringgit atau harta benda. Tetapi ia juga termasuk kesihatan, umur, kasih sayang dan anak-anak. Sedekah tidak semestinya dalam bentuk wang ringgit. Sedekah juga termasuk:

1. Tuturkata/percakapan yang baik.

2. Memberi salam.
3. Memaniskan wajah.

Juga terutamanya kepada ahli keluarga. Rasulullah SAW pernah bersabda,
"Kamu senyum sahaja pun sudah menjadi sedekah."

Terdapat juga suatu syair

Arab yang berbunyi :
"Nak buat baik, sangatlah mudah, Maniskan wajah, lembutkan lidah."

Maka setelah diberi peringatan oleh Rasulullah SAW marilah kita bertafakkur dan bermuhasabah diri-diri kita. Sekiranya terdapat sifat-sifat buruk yang boleh menjerumuskan kita ke dalam api neraka itu,
maka eloklah kita mengubah sikap kita dari sekarang.

" SAMPAIKANLAH WALAU SEPOTONG AYAT -Sabda Rasulullah SAW"

JAGA 7 SUNNAH RASUL


"Cerdas nya orang yang beriman adalah, dia yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat, yang sekejap untuk hidup yang panjang. Hidup bukan untuk hidup, tetapi hidup untuk Yang Maha Hidup. Hidup bukan untuk mati, tapi mati itulah untuk hidup.

Kita jangan takut mati, jangan mencari mati, jangan lupakan mati, tapi rindukan mati. Kerana, mati adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT. Mati bukanlah cerita dalam akhir hidup, tapi mati adalah awal cerita sebenarnya, maka sambutlah kematian dengan penuh ketakwaan.

Hendaknya kita selalu menjaga tujuh sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

Pertama: tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya.

Kedua: membaca Al-Qur'an sebelum terbit matahari Alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur'an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman.

Ketiga: jangan tinggalkan masjid terutama di waktu shubuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke masjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

Keempat: jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

Kelima: jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

Keenam: jaga wudhu terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwudhu. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, "Orang yang selalu berwudhu senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

Ketujuh: amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Zikir adalah bukti syukur kita kepada Allah. Bila kita kurang bersyukur, maka kita kurang berzikir pula, oleh kerana itu setiap waktu harus selalu ada penghayatan dalam melaksanakan ibadah ritual dan ibadah ajaran Islam